Frans av Asissis bønn!

"Herre gjør meg til redskap for din fred!
La meg bringe kjærlighet der hatet rår.
La meg bringe forlatelse der urett er begått.
La meg skape enighet der uenighet rår.
La meg bringe tro der tviler rår.
La meg bringe sannhet der villfarelse rår.
La meg bringe lys der mørket ruger.
La meg bringe glede der sorg og tyngsel rår!

La meg ikke søke så meget å bli trøstet som å trøste.
Ikke så meget å bli forstått som å forstå.
Ikke så meget å bli elsket som å elske!
For det er gjennom at man gir at man får.
Det er ved å glemme seg selv at man finner seg selv.
Det er ved å tilgi andre at man selv får tilgivelse!
Det er ved å dø at man oppstår til det evige liv!"

- Frans av Asissi's bønn

tirsdag 28. juli 2009

Bønnesvarene som blir sett!

I min oppvekst i Mali har jeg fått med meg regntida flere ganger, der regner det noen måneder i året, de regnbyene viser deg store naturkrefter som både gir respekt, frykt og kick. Da kommer hele himmelen rett over hodet på deg, og du føler at det er solformørkelse. Når det tordner kjenner du det i bakken, flere ganger har jeg løpt ut i dette været og fått en opplevelse. Når regnet kommer så fort, i så store mengder, over så kort tid, blir hele bakken fylt med vann. En gang fikk vi en fugl i hodet når vi var ute og løpte, da var ragnet så nedslående og tett at fuglen måtte gi opp. Det er regnver det!

Jeg var akkurat komt hjem fra jobb, torsdag i forrige uke, når tordenveret slo til. Jeg skrudde av pc'en og gikk i kjøkkenvinduet for å se på. Når det regner så mye og så tett blir jeg helt fascinert, det er da det frister å løpe ut for å bli klissvåt! Jeg gikk derfor ut på trappa og såg på dette, men når jeg kom ut stilna det helt! Jeg ba en kort, men oppriktig bønn: "Kjære Gud, la meg få et torden, vær så snill!" Før jeg rakk å si "amen" kom lynet, 3-4 sekund etterpå kom det braket! Hvis ikke det er å få et tydelig bønnesvar, så vet ikke jeg...

Jeg ble enig med Gud om at dette var en fin måte å faktisk bli litt glad i Norge på, en form for sakte avvenning fra Mali. For når jeg savna Mali mye sist, kom det en ugle i hodet på meg, som et minne om at jeg kan ha fugl i Norge, slik jeg alltid har hatt papegøyer i Mali. Nå som jeg har funnet et bibelvers der det står skriftlig at Gud skal hjelpe meg med å slå røtter (her), kjenner jeg meg mer forberedt på det. For de ønskene jeg har, har han, Gud, satt i meg, og de ønskene vil han, Gud, oppfylle.

Når jeg skulle låse sykkelen min inn i garasjen etter jobb i dag, fant jeg en gresshoppe på garasjedøren. I Mali hadde vi gresshopper som kjæledyr i perioder, det Gud holder på med nå, må jo være en form for sakte avvenning. Han mente at bibelverset om å slå røtter, var til meg. Jeg kjenner at jeg blir mer glad i Gud for hver dag som går nå, jeg har begynt å be for mindre ting, og i etterkant ser jeg hvordan jeg får svar. Jeg ber ikke om umulige ting, og heller ikke om at han skal forandre på noe, men om småting. Jeg prøver så godt jeg kan å takkw Gud, men det kan jeg så absolutt bli bedre på...

Herren velsigne deg og bevare deg.
Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig.
Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred.

Han skal gi deg kraft til å leve, gi kraft og framtidstro.
Han har sagt: "Kom til meg du som strever og jeg vil gi deg ro".
Han skal bevare deg fra alt ondt, gi deg styrke når du er svak.
Tross ditt svik, dine nederlag, er hans nåde ny hver dag, ny hver dag!

2 kommentarer:

  1. haha.. den kvelden va eg og ute i regne.. (å blogga om da :P )

    no kjenne eg, igjen, at eg glede meg te å reisa te Afrika (Kenya/Tanzania) i oktober :D
    Du må ha lykke te som russ, å nyt året så godt du kan :D

    SvarSlett
  2. Seriøst? Stilig, ja, sånne opplevelsar innspirere te å skriva litt kjenne eg! :D

    Har du reist ut te Kenya/Tanzania endå? Kim/ka reise du med? TEFT? Håpe du har/får det kanonkjekt der ute i hvert fall! :)

    Russetidå e vel øvestått for min del, GUS anbefales på det sterkaste!

    SvarSlett