Frans av Asissis bønn!

"Herre gjør meg til redskap for din fred!
La meg bringe kjærlighet der hatet rår.
La meg bringe forlatelse der urett er begått.
La meg skape enighet der uenighet rår.
La meg bringe tro der tviler rår.
La meg bringe sannhet der villfarelse rår.
La meg bringe lys der mørket ruger.
La meg bringe glede der sorg og tyngsel rår!

La meg ikke søke så meget å bli trøstet som å trøste.
Ikke så meget å bli forstått som å forstå.
Ikke så meget å bli elsket som å elske!
For det er gjennom at man gir at man får.
Det er ved å glemme seg selv at man finner seg selv.
Det er ved å tilgi andre at man selv får tilgivelse!
Det er ved å dø at man oppstår til det evige liv!"

- Frans av Asissi's bønn

søndag 13. november 2011

Tid for å være lærar-volontør i Mali!

Jeg er vel fremme i Mali!


Eg ankom Bamako flyplass natt til 30. november. Samen med meg reiste teamet fra Gå Ut Senteret som ska ver dei Globale Disipplane i Mali detta året, 3 flotte jenter, Lonhe, Torunn og Ingunn.

Foreløbig har vi hatt språktimer 2-3 timer hver morgen, for å lære Bambara, kjekt! For min del og litt irriterende til tider, på grunn av Khassonkeen som sitter igjen fra i fjor.

Den første uken fikk vi være med å hjelpe til på leirskolen, som hadde 6 elever, 3 lærere og oss 4 som hjalp: Museumsbesøk. Tur til Kangaba som byr på fotballbane, volleyballbane, basseng, god mat, stor hage, nyfødte valper (i tillegg til å ligge utenfor byen, så vi slapp trafikkstøy og eksos). Kosekvelder. Kveld på tivoliet, som jeg og fikk oppleve på leirskole som liten (noe falleferdig var det blitt).

Denne uka har det vært misjonærkoferanse, veldig inspirerende! Dagene har inneholdt: Bassenkant, restaurantbesøk, utallige besøk til skredderen med jentene, storemarkedet og lillemarkedet (lei av pruting nå), tedrikking på gatehjørnet med Boss (en kompis jeg ble kjent med i fjor, via Emil), salsakveld, motorstopp med taxi midt i et lyskryss (fikk dytta oss i gang igjen...) og filmkvelder.

Nå skal jeg være i Bamako i en uke til, før Arne og Jostein kommer. Vi reiser direkte til Bafoulabé, der de mekker på hus mens jeg varter dem opp, gøy! Deretter går det noen dager, så er familien min og på plass i Bafoulabé. SÅ begynner stresset: Seminarer. Til sammen vil det bli 29 hvite i Bafoulabé, en hel uke, det blir travelt og tett!

Jeg gleder meg til alt roer seg ned, og det blir tid til tedrikking med venner igjen!

Hva skal jeg gjøre på i disse månedene? Jo, jeg skal være lærer, for Ingeborg, 5. klasse, alle fag, sammen med Irene. Ellers skal jeg, sammen med teamet, starte sportsgruppe med ungdommene i menigheten, ungdomsarbeid er viktig! Jeg vil prøve å gi noen av ungdommene en grunn til å bli i Bafoulabé, og ikke flytte til storbyen eller andre land. De er tross alt framtiden for menigheten!

I går sendte jeg jentene til Tambaga sammen med Hilde og Alf, der skal de teste landsbylivet i to uker, de har ikke mobildekning, så nå må de klare seg selv! Utrolig kjekt å ha de her, men det er deilig å ha dobbeltsengen for seg selv...

Her er Lonhe og meg i bassenget som er (helt nytt) på taket til gjestehuset i Bamako!

"Dere er Guds utvalgte, helliget og elsket av ham. Kle dere derfor i inderlig medfølelse, godhet og ydmykhet. Ta dere ikke selv til rette, men strekk dere langt, så dere bærer over med hverandre og tilgir hverandre, hvis den ene har noe å bebreide den andre. Som Herren har tilgitt dere, skal dere tilgi hverandre."
Kolosserne 3.12-13

3 kommentarer:

  1. Kjekt å følgja med deg, Gunhild ! Helsing bestemor

    SvarSlett
  2. Takk bestemor! Hels masse te morfar fra meg! :)

    SvarSlett