Frans av Asissis bønn!

"Herre gjør meg til redskap for din fred!
La meg bringe kjærlighet der hatet rår.
La meg bringe forlatelse der urett er begått.
La meg skape enighet der uenighet rår.
La meg bringe tro der tviler rår.
La meg bringe sannhet der villfarelse rår.
La meg bringe lys der mørket ruger.
La meg bringe glede der sorg og tyngsel rår!

La meg ikke søke så meget å bli trøstet som å trøste.
Ikke så meget å bli forstått som å forstå.
Ikke så meget å bli elsket som å elske!
For det er gjennom at man gir at man får.
Det er ved å glemme seg selv at man finner seg selv.
Det er ved å tilgi andre at man selv får tilgivelse!
Det er ved å dø at man oppstår til det evige liv!"

- Frans av Asissi's bønn

søndag 18. desember 2011

Lykkelig!

Dette er huset Irene og jeg bor i. Ingeborg har klasserom i vårt hus, det betyr kort vei til jobb!
 Bilen vi disponerer, jeg, Irene, Lonhe, Torunn og Ingunn!
Jeg og Arne vurderer saken, vi er i ferd med å bygge opp igjen entreen på Bolibana, hvor fam. Lygre nå bor. Meg, Arne og Jostein (med god hjelp fra Hilde) var alene i Bafoulabe i en uke fram til fam. Lygre kom.
Langs veiene i Bafoulabe foregår det veiarbeid for tiden. Det er vel og bra med fine veier, men at det kommer mange menn for å jobbe der i en lengre periode, byr på økt prostitusjon i den lille landsbyen, penger er en mangelvare nå som regntiden har vært dårlig, dette går for tiden ut over unge jenter...
På vei til Bamako, jeg, Irene og pappa har nå henta Eivind, tante og onkel!
Biltur, soving, lesing, sudoku, musikk og fin natur, chill.
Jostein, Arne og meg var på tur til Lillefossen, bada, kjørte ulovlig og stortrivdes!
Dette er sånn mamma ikke skal se...
Skorpion på jobben, vi snudde på stener og treverk hver dag for å lete etter spennende dyr.
Gresshoppe og øyenstikker, jobbingen på Bolibana var litt variert.
På en termitt-tua utenfor bibelskolen fant vi en slange, allerede død, desverre. Kult?
Så kom fam. Lygre og Irene. Da var jo nesten hele slekta samla i Bafoulabe!
Under arbeidsuken med Jostein og Arne spiste vi all mat hos Kora, hun lagde veldig god mat. Det er hun som er hushjelp hos meg og Irene nå.
På vei hjem fra Koura. Det er rart med lyktestolper og strøm som er over alt, men ting forbedrer seg hele tiden!
30 stk. hvite mennesker samlet i Bafoulabe under seminaret som ble holdt på bibelskolen, ikke verst. Den uken hadde jeg, Irene og de Globale Disiplane ansvaret for skolen/barneopplegget. Her er vi på utflukt!
Hele gjengen samla med elven.
Det er viktig å lære seg julesangene, også i Mali. Her har vi musikktime!
Ingeborg har valgt seg en kattunge, Findus. Jeg hadde 3 kattunger hos meg en uke, frem til de var gamle nok til å flytte ut. Nå har Ingunn og en kattunge, med mange navn, blant annet Mossine!
Alex! Min pus!
Solnedgang ved Manantali-demningen!
Om kveldene i Bafoulabe henger jeg i landsbyen med mine beste venner. Av og til drikker vi te, eller da. Av og til ser vi på drittprogrammer på tv. Av og til går vi ned til elveleiet for å kikke på stjerneskudd og månen som står opp. Av og til spiller vi kort. Av og til snakker vi til langt over midnatt. Av og til sitter vi rundt bålet for å holde varmen, i alle fall nå som vinteren har satt i gang, og alle tun tenner bål om kveldene.
I Mali finnes det mange fine blomster, trær og andre kule vekster, her er en Hawairose.
Mousoundi, en av mine beste venninner. Hun lager ofte da til meg, nam!
Cafoune, jenta jeg har brukt definitivt mest tid med i Mali! Hun har fått frem språk og tanker i meg siden vi var ganske så unge. Nå er hun visepresident i ungdomsgruppen i menigheten. I denne gruppen har alle ungdommene hver sin rolle, sportsansvarlig, utenriksminister, økonomiansvarlig, president osv.. Jeg er helt imponert, og gleder meg til å få med meg fortsettelsen!
N'Boie kom for å hjelpe Arne og Jostein i arbeidet. Han var en av de jeg hadde som vertsfamilie i fjor, når jeg selv var Global Disippel i Oussou.
Vakre Lonhe! Jeg kan helse hjem å si at hun klarer seg utmerket godt! Jeg tror egentlig at alle på teamet er glade for livet uten internett, da har de fult fokus på Mali, språk og venner her ute!
Mossine, Findus og Alex, pusene mine, fram til jeg gav dem til nye hjem. Alex er nå min nye roomie, han er særdeles koslig å ha med å gjøre!
Flodhestsafari! Vi hadde to piråger utpå, og fikk ganske mange kule bilder av flodhesten. Den dagen såg det ut som om flodhestene ville ha photoshoot!
Jeg kan med trygghet fortelle deg at jeg trives her ute! Jeg trenger ikke dyr mat fra Bamako, jeg trenger ikke internett og ikke telefon. Livet i bushen passer meg perfekt. jeg får gode samtaler med venner med de språkkunnskapene jeg har. Hver dag er en fryd, og byr på sol, varme og aktiviteter. Jeg har hatt flere sykkelturer til Lillefossen, rir på hest (uten sal), arrangerer volleyball for ungdommer, rir eselkjerrer og får stadig unger til å sovne i fanget mitt om kveldene. Jeg kan ikke tenke meg noe bedre. Skypenavnet mitt er Malijente, av gode grunnar...

Fortell meg om det er noe dere vil høre mer/mindre om!
Ha ein velsigna dag!


Fotografar: Irene Lygre, Gjermund Johannes Lygre, Lonhe Jeanette Hettervik Stranden og meg.

2 kommentarer:

  1. Ka ti kan eg få komma ut igjen?!

    SvarSlett
  2. Eg e med deg te neste år eg, rundt nyttår! :) Har ei litå jenta som e oppkalt itte meg nå, må jo besøka henna! :D

    SvarSlett