Frans av Asissis bønn!

"Herre gjør meg til redskap for din fred!
La meg bringe kjærlighet der hatet rår.
La meg bringe forlatelse der urett er begått.
La meg skape enighet der uenighet rår.
La meg bringe tro der tviler rår.
La meg bringe sannhet der villfarelse rår.
La meg bringe lys der mørket ruger.
La meg bringe glede der sorg og tyngsel rår!

La meg ikke søke så meget å bli trøstet som å trøste.
Ikke så meget å bli forstått som å forstå.
Ikke så meget å bli elsket som å elske!
For det er gjennom at man gir at man får.
Det er ved å glemme seg selv at man finner seg selv.
Det er ved å tilgi andre at man selv får tilgivelse!
Det er ved å dø at man oppstår til det evige liv!"

- Frans av Asissi's bønn

onsdag 29. februar 2012

Glimt fra Mali!


  Gjengen nede med Senegalfloden, vi såg på flodhester og duppa tærne i vannet!
I juleferien var vi på øvenattingstur med Situkotto, en stor foss i nærheten av Mahina. Jeg fant restene etter en svart kobra...
Viktig å kjøle seg ned i varmen, her er vi på sykkeltur til Lillefossen.
Meg og Djigui på nyttårsaften, vi fikk lov til å være oppe/ute til langt på natt. Musikk, dansing og tulliger som fyrte opp raketter...
Meg og Cafoune på julaften, i juleantrekket vårt!
På ridetur, Alf sin hest. Har blitt et par turer, satser på i hvert fall en tur til!
Djigui er blitt min bestevenn, jeg spiser kvelds på deres tun nesten hver kveld. Jeg har smelta helt for niesa hans, Oumou, jeg kommer til å felle noen tårer bare for henne. Hun sitter på fanget mitt og sier plutselig "jeg elsker deg" på tydelig bambara, åh, for ei jente!
Tani har vokst, jeg har hatt henne på fanget mitt de siste årene! Nydelig jente! Nå går jeg rundt å bærer henne på ryggen hver gang hun kommer løpende...
Papegøye! Dette er Lonhe sin. Men min heter Mino, Irene har bildene av min, som var en liten unge. Men jeg gav den til søstera mi, og nå har den blitt voksen og flydd av sted.
Søstera mi er også glad i utfluktene vi har!
Hele gjengen på nyttårsaften, Eivind tar bildet, men han var absolutt med han og!
På julaften er det vanlig at alle må synge. Her er det "tubaboene"/hvitingene som synger "Deilig er jorden", men både kvinnene, mennene og ungdomskoret var oppe og sang for full hals og med mange bevegelsar (litt mer livlige enn det nordmennene var).
Meg, Lonhe og en liten gutt som havna i armene mine!
Julemiddagen besto av pinnekjøtt, tatt med fra Norge av besøket! Nam!
De 3 Global Disippel jentene våre! De har vært nyttige i ungdomsarbeidet i menigheten, spist 3 måltider hver dag (unntatt lørdager) i 4 forskjellige vertsfamilier, og har hatt gym sammen med vår elev. I forrige uke var det misjonærkonferanse, der jeg, Irene og GD hadde ansvar for barneopplegg og undervisning. Det var hele 5 barn til sammen. Vi var med på markedet for å handle og lage middag, vi lagde mønster på Bougoulanstoff, svidde inn mønster i Xalama'er (auser), hadde trommekurs og reiste på fjellturer.
Tam Tam Tam Tam! Føttene, rumpene, armene og ALT beveger seg med mål og mening i et tempo vi bare kan drømme om, respekt!
Biller som kan fly! I min barndom med Ole, fanga vi en del av disse insektene. Vi lagde oss en farm i husinngangen, til mamma sin irritasjon, og de masseproduserte seg... Hehe!
Meg og Moussa! Med oss den kvelden hadde vi Alf, Abou, Djigui, Eivind, Lonhe, Ingunn og Torunn. Flott gjeng! De har berika livet mitt her ute dette året!

Fotografer: Irene Lygre, Gjermund Johannes Lygre, Lonhe Jeanette Hettervik Stranden og meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar