Frans av Asissis bønn!

"Herre gjør meg til redskap for din fred!
La meg bringe kjærlighet der hatet rår.
La meg bringe forlatelse der urett er begått.
La meg skape enighet der uenighet rår.
La meg bringe tro der tviler rår.
La meg bringe sannhet der villfarelse rår.
La meg bringe lys der mørket ruger.
La meg bringe glede der sorg og tyngsel rår!

La meg ikke søke så meget å bli trøstet som å trøste.
Ikke så meget å bli forstått som å forstå.
Ikke så meget å bli elsket som å elske!
For det er gjennom at man gir at man får.
Det er ved å glemme seg selv at man finner seg selv.
Det er ved å tilgi andre at man selv får tilgivelse!
Det er ved å dø at man oppstår til det evige liv!"

- Frans av Asissi's bønn

mandag 26. november 2012

En ensom reise!

Allerede som barneskoleelev i Mali sa jeg til meg selv at jeg ikke kunne forbli enslig resten av livet, ellers kom jeg ikke til å ha noen å spille med om kveldene... Familien min er viktig for meg, og en dag vil jeg gjerne ha min egen familie!

Ensomhet er noe jeg har følt på flere ganger i løpet av oppholdet mitt i Brasil. Når jeg ser de norske jentene som er et team, eller er med de to norske guttene, føler jeg meg litt ensom. Jeg er veldig heldig som bor i en brasiliansk familie. Og jeg har fått mange venner her. MEN! Vennene og familien jeg har, forstår ikke hva jeg går gjennom, de er jo i sin vanlige hverdag (det er definitivt ikke jeg), og stort sett mangler jeg språk til å formulere dypere samtaler. Jeg har mange å dele øyeblikk med, men ingen å dele alle opplevelsene mine med. Og når jeg har behov for å være sosial, vel, så må jeg ringe og organisere. De norske teamene har hverandre, det er mer enn nok, de strever ikke etter å ha noen å være med.

Heldigvis er det nok av fordeler med å være her alene også. Den første måneden her med Daniel var trygg og god, når vi var i selskaper og sosiale settinger kunne vi støtte oss litt til hverandre når det ble mange timer med portugisisk og nye kulturtrekk å forholde seg til. Når han reiste, måtte jeg hive meg uti det, alene. Dette har jeg lært mye av, og det at jeg ikke kan "lene meg på" andre nordmenn lenger, lærer meg mer om Brasil og hvordan ting fungerer her. Det gjør det også lettere å lære språk, når jeg kun forholder meg til portugisisk og engelsk.

Neste gang jeg skal ut å reise på slike turer, vil jeg ha med meg en venn. Vi trenger ikke å gjøre alt sammen, eller være avhengige av hverandre, tvert imot, jeg er veldig glad i å rusle alene og få nye venner. Men det er godt å ha et fast følge og noen å dele nye erfaringer med.

Jeg har lærer nye ting om meg selv... For det første er jeg ganske sosial, og finner meg fort nye venner. Jeg er ganske god til å organisere arrengementer og samle folk. Jeg foretrekker å henge med få personer om gangen (da er det lettere å snakke og dele oppmerksomheten gjevnt mellom personene). Jeg liker ikke å sloss om folks oppmerksomhet når vi er mange samlet. Jeg smaker på alt folk tilbyr meg, så jeg antar at jeg blir mindre og mindre kresen for hver dag som går. Jeg er fremdeles mer komfortabel i guttegjenger enn jentegjenger. Jeg liker fremdeles å danse, om ikke enda mer. Stille og ensomme stunder får meg til å jobbe (derfor jeg får lagt ut blogg-innlegg eg gang i blant). Jeg liker å lære språk, og er blitt bedre på å prøve meg frem. Jeg går ganske fort, og synes andre går ganske seint. Store deler av dagene mine innebærer sykling og gåing, ettersom taxi er dyrt/ikke bra alene, og jeg ikke vil være til bry for familien min. Hvis jeg først skal gå ute i regnet, kan jeg like godt bli våt med vilje og hoppe i sølepytter (her går jeg med klikk-klakker uansett...). Jeg har en utmerket retningssans, og har ikke gått meg bort en eneste gang (ofte har jeg et kart i hodet når jeg går omkring, aner ikke om dette er vanlig?). Eneste fordel med dårlig vær er at jeg kan ta på meg en god hettegenser. Jeg vil fremdeles ikke bo i en by når jeg blir "stor". Etter å ha sett bilder av venner som øver på å ta sprøyter (på hverandre) heller jeg mer i retning av å bli lærer enn sykepleier for øyeblikket (jeg vil heller bli gul og blå av å sloss med en kompis enn å ta sprøyter). Å få brev e hyggeligere enn å få meldinger på nettet, som får meg til å innse at jeg må begynne å sende brev selv...

Folk sier til meg at jeg er heldig som får oppleve alt dette. Jeg er enig! Men hvem som helst kan gjøre det jeg gjør dette året. Det er det å gjøre ord om til handling som stopper folk. Og ettervhert som jeg snakker med folk, innser jeg at jeg er på kanten til å være gal. Ikke mange ville reist ut et halvår til et annet kontinent, eller ut av sin komfort-sone, og i hvert fall ikke alene(!). Dermed er det ikke alle som aner hvor ensomt jeg har det til tider.

På skype med mamma, en god supporter! Og selvfølgelig pus også...
Det er kjempe spennende og til tider vanskelig, men Gud har en plan med oppholdet mitt her! Jeg har opplevd mange bønnesvar mens jeg har vært her, og ser at Gud har en finger med i mange sine liv her. Snart kommer det misjonærer fra Brasil til Norge, bare vent å se!

6 kommentarer:

  1. Du e herlige Gunhild!


    SvarSlett
  2. Bra innlegg Guni! Vil likavel nemne den gongen du ikkje fann veien te volleyballkampen på Reboças :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg fant jo veien heilt aleina, når eg fekk ei adressa å gå itte? Men det va skummelt, for det blei mørkt mens eg gjekk der ute aleina... Hehe!

      Slett
  3. Eg synes du er sinnsykt kul som reiser halve jorda rundt aleine!
    Og så synes eg du skriver bra; interessant, inspirerande, og nokre ganger litt å tenke på :)
    -Fredrikke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for positiv tilbakemelding Fredrikke! Kjekt å hørra! Har et mål om at bloggen kan ver til ettertanke, så det va godt at du bekrefta det! :)

      Slett