Frans av Asissis bønn!

"Herre gjør meg til redskap for din fred!
La meg bringe kjærlighet der hatet rår.
La meg bringe forlatelse der urett er begått.
La meg skape enighet der uenighet rår.
La meg bringe tro der tviler rår.
La meg bringe sannhet der villfarelse rår.
La meg bringe lys der mørket ruger.
La meg bringe glede der sorg og tyngsel rår!

La meg ikke søke så meget å bli trøstet som å trøste.
Ikke så meget å bli forstått som å forstå.
Ikke så meget å bli elsket som å elske!
For det er gjennom at man gir at man får.
Det er ved å glemme seg selv at man finner seg selv.
Det er ved å tilgi andre at man selv får tilgivelse!
Det er ved å dø at man oppstår til det evige liv!"

- Frans av Asissi's bønn

tirsdag 27. mars 2012

HVIS ting går som planlagt... Snart hjemme!

I dag fikk vi besøk av misjonærer som ikke fulgte "reglene". De var simpelthen ikke klar over at UD har lagt opp et strenge regelsett enn hva Mali har gjort... Det var et raskt besøk, men det var godt å se andre mennesker. Men det bar også med seg litt motløshet for oss, i hvert fall meg. Vi fikk vite at en av dem skulle hjem i morgen, og det er veldig bra for vedkommende. Men vedkommende skulle ikke hjem i utgangspunktet, men blir evakuert, mens vi som sitter her, og som skulle vært hjemme forrige torsdag, vel, vi skal ikke hjem i morgen.

Heldigvis kom det glad-nyheter på ettermiddagen! Hvis flyplassen fortsetter å være åpen, hvis veien ikke blir sperret, hvis UD sier det er greit, hvis flyet ikke blir kanselert, skal vi reise fra Bamako kommende torsdags morgen. Derfra skal vi reise til Togo, et bitte lite land som ligger ved kysten, sør for Mali. Her skal vi ha omlag 12 timer, dermed har jeg, Irene og pappa store forhåpninger om å kunne ta spaserturen ut av flyplassen. Irene og meg pakker selvfølgelig med oss bikinien i bagasjen, alltid beredt! Når dagen er omme der, skal vi først til Brussel med nattfly, og så videre til Oslo. Her hopper jeg av, mens de andre reiser til Stavanger, og derfra ordner de seg med buss/henting...
Klarer du å finne Togo? Tips: Det ligger mellom Ghana og Bening, har kystlinje og  er sør for Mali.

Og hvis ting blir som nevnt ovenfor, hvis jeg kommer hjem etter planen, tenker jeg meg rett videre. Saken sjekkes opp fortløpende. Enten reiser jeg etter klassen min, som skal på ferie til Irland, eller så reiser jeg til Nice for å besøke en klassevenninne fra i fjor sammen med noen gutter jeg også gikk på GUS med i fjor. Alt avhenger av pris. Venninnen min i Nice studerer fransk, noe jeg også vurderer å gjøre til høsten, dermed hadde jeg fått sett hvordan det var i Nice før jeg eventuelt søker. Spennende!

Jeg kan meddele at Air France nå har kanselert alle flyavganger som har med Bamako å gjøre, ut hele mars. La oss håpe dette ikke gjelder oss, som senest i dag byttet fra Air France til Etiopian Air...

Ellers er jeg tom for ord. Jeg vet at flere nettaviser har lagt ut nye innlegg angående militærkuppet i Mali, og jeg vet at bloggene til Irene, Gunn-Marit og Roar stadig oppdateres. Men jeg orker ikke skrive alt vi har hørt, hverken av fakta eller spekulasjoner. Det er så mangt, det er så motstridene, det er så mye, at jeg vet ikke hvilken ende å ta fatt i. Men jeg vet at mange maliere (både høyt og lavt i systemet) setter pris på kuppet. Jeg kan forstå hvorfor. Selv om kupp egentlig aldri er en riktig løsning... Det sies at ATT hadde en oppfølger klar til valget, dermed ville det korrupte samfunnet fortsatt sin gang. Folk sier derfor at det som har skjedd var et valg mellom "pest eller kolera", og at vi av og til er nødt til å velge kolera.

Det alvorlige med det som skjer nå, er at dette militærkuppet går ut over de fattige i samfunnet. For i det dette kuppet hendte, kuttet alle land pengestøtten til Mali, disse pengene var ment for alle de som lider av sult, og som kommer til å lide av sult.

Krigen som foregår i nord Mali blir også litt tilsidesatt, nå som orden og ro i Bamako er prioritert.

Grensene er åpne nå, i hvert fall for mat og drivstoff, det er en fremgang. Det er ro i byen, politiet (ikke militæret) er synlige i gatene, og folk arbeider slik de pleier. Men usikkerhet er det overalt. Folk diskuterer det som har hendt, lurer på hva som skjer videre og om valget kommer til å gå sin gang.

Holder roen på å senke seg over Mali? Eller er det "stille før stormen"?

Her er Normisjons misjonærstab i Mali, februar 2012, på misjonærkonferanse
Tenk om vi kunne gå på bassengkanten igjen... Dette er en (behagelig) hengekøye rett ved bassenget til Badalodge!
Det hadde vært noe annet å bruke denne uka i Bafoulabe, i stedet for dette gjestehuset...
Vær med å be for Mali!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar