Frans av Asissis bønn!

"Herre gjør meg til redskap for din fred!
La meg bringe kjærlighet der hatet rår.
La meg bringe forlatelse der urett er begått.
La meg skape enighet der uenighet rår.
La meg bringe tro der tviler rår.
La meg bringe sannhet der villfarelse rår.
La meg bringe lys der mørket ruger.
La meg bringe glede der sorg og tyngsel rår!

La meg ikke søke så meget å bli trøstet som å trøste.
Ikke så meget å bli forstått som å forstå.
Ikke så meget å bli elsket som å elske!
For det er gjennom at man gir at man får.
Det er ved å glemme seg selv at man finner seg selv.
Det er ved å tilgi andre at man selv får tilgivelse!
Det er ved å dø at man oppstår til det evige liv!"

- Frans av Asissi's bønn

søndag 25. mars 2012

Sangglede i nærmere 50 grader...

Basic facts: Når mamma hadde en luftetur på taket i går, viste termometeret hele 46*c i skyggen. Det byr på klamme rumper og stive nakker. I hvert fall for meg! Den stive nakken kommer vel helst av at vi har vifter på hele døgnet, det gir også "tett" nese. Det er en fantastisk følelse å få legge seg, hver kveld. Men på nettene bruker jeg "klim", og får dermed sove godt.


"I fred vil jeg legge meg ned og sove. For du, Herre, du alene lar meg hvile trygt."
Salme 4.9


I dag har vi hatt Gudstjeneste sammen med direktørekteparet, den andre familien som også er "strandet" i Bamako var invitert, men stod over. Forståelig nok, med to små barn. Vi innledet det hele med over 10 sanger (noe jeg satte veldig pris på) og fortsatte med å dele bibelvers og tanker. Det første bibelverset som kom til meg var Josva 1.9, et vers vi både begynte og avsluttet med. Som avslutning hadde vi "popcorn"bønn. Mens vi satt her og ba, gikk strømmen, det varte ikke lenge, men det var mer enn nok til at vi fikk kjenne hvor mye forskjell en vifte i taket utgjør. Heldigvis har vi strøm stort sett hele døgnet!

"Jeg har jo sagt deg: Vær modig og sterk! La deg ikke skremme, og mist ikke motet! For Herren din Gud er med deg overalt hvor du går."
Josva 1.9
Sanglede, Gudstjenesten vår i formiddag!
En sang jeg verdsetter høyt, "Jeg vil gi deg, å Herre, min lovsang", har et nydelig 3. vers;
"Og om sangen iblant skulle stilne, og forstyrres av uro og strid, Herre åpne på ny mine øyne, så jeg ser at hos deg er min fred. Jeg vil gjøre mitt liv til en lovsang til deg, la hver tone en hyllest til deg være, og i dager med glede og dager med sorg vil jeg leve hver dag til din ære!"
T&M: Christer Hultgren og Per Hagen

Irene og Ingeborg vil hjem til Norge!
Bush-livet i år har gjort det klart for meg at det er på tide å finne frem kalenderen igjen, for å planlegge litt. Vår og sommer har mange arrangement og oppgaver å by på: Melodi Grand Prix på Tryggheim, Irland med Faith in Action klassen i påskeferien, Skjærgårds, UL, Sommer i Sør på bibelskolen i Grimstad, søskenbarntreff, leirer på Stemnestaden, sommerjobb i kommunen og generalforsamlingen til Normisjon i Stavanger.


Hvordan jeg skal få tid, er et annet spørsmål! Et halvår i Mali har latt meg legge bort kalenderen, ta dag for dag og nyte øyeblikkene uten å streve med morgendagen...

Ellers får jeg nok D-vitaminder i sola og nok A-vitaminer av all mangoen jeg spiser. Går det an å få for mye A-vitaminer? I så fall bikker jeg snart over den kanten.


Vi har blitt helt "bananas" hele gjengen...
Som følge av dette statskuppet har jeg blitt litt pratesyk. Jeg er heldig med fellesskapet her, men er glad i å variere, så hvis du også sitter inne med litt "munndiare", ta kontakt!





Spillekvelder på gjestehuset, "Gule Øyne"


Fotografer: Irene Lygre og meg   

2 kommentarer:

  1. Hei Gunhild og resten av gjengen på gjestehuset. Så kjekt at dere fikk mango, den er spesielt god der! I fjor på denne tiden kom vi ned på 3 ukers påskeferie.Vi følger med dere og håper situasjonen snart blir avklart.
    Hilsen Ragnhild og Kåre

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for omtanke Ragnhild og Kåre! Me e veldig klare for å komma him å leva fritt igjen! Mangoen e ein velsignelse for alle her når varmen sette inn!

      Slett