Frans av Asissis bønn!

"Herre gjør meg til redskap for din fred!
La meg bringe kjærlighet der hatet rår.
La meg bringe forlatelse der urett er begått.
La meg skape enighet der uenighet rår.
La meg bringe tro der tviler rår.
La meg bringe sannhet der villfarelse rår.
La meg bringe lys der mørket ruger.
La meg bringe glede der sorg og tyngsel rår!

La meg ikke søke så meget å bli trøstet som å trøste.
Ikke så meget å bli forstått som å forstå.
Ikke så meget å bli elsket som å elske!
For det er gjennom at man gir at man får.
Det er ved å glemme seg selv at man finner seg selv.
Det er ved å tilgi andre at man selv får tilgivelse!
Det er ved å dø at man oppstår til det evige liv!"

- Frans av Asissi's bønn

fredag 23. mars 2012

Statskupp i Mali!

Vær med å be for oss og situasjonen i Mali

Jeg ankommer ikke Norge i dag på ettermiddagen, av den enkle grunn at veier og broer i Bamako er sperret og politistasjoner, flyplassen, presidentpalasset og andre strategiske steder har blitt okkupert.
Statskuppet er nå et faktum. Og vi vi har fått portforbud.
I dette øyeblikk kan jeg høre skuddene som blir fyrt av rundt om i byen, og de tryggeste stedene er landsbyene. Men vi sitter jo i hovedstaden, for vi ville jo helst hjem til Norge nå.
Fredskorpset, Røde Kors og Strømmestiftelsen har evakuert sine. Foreløbig avventer vi situasjonen, kanskje blir det en kjøretur til naboland for å ta fly derfra.

Vi har enda strøm og vann, og er takknemlig for det. Selv føler jeg meg trygg på gjestehuset!
Grunnen til at statskuppet har funnet sted er visst nok på grunn av all uroen i nord Mali og alle soldatene som er blitt sendt opp dit "for å dø", i tillegg til en del misnøye med presidenten og hans prioriteringer.
Idag har vi hørt flere skudd bli fyrt av i nabolaget. Den gangen det var nærmest, gikk jeg, Irene, Ingeborg og Gunn Marit i skjul. Vi satt oss ned på ganggulvet, i dette rommet var det ingen vinduer.
Et par timer senere fikk vi et anonymt tips om at strøm og vann antagelig kom til å bli kuttet i løpet av dagen, dermed løpte vi rundt på jakt etter bøtter og spann, og fylte på i alle dusjer gjestehuset har å by på.

Hvis strømmen skulle ryke, vil også internettet ryke. Det håper vi at vi kan unngå!
Vi ber om at situasjonen roer seg, slik at nye flybilletter kan bli bestilt og veiene kan brukes.

Siste nytt er at landets grenser er stengt, både luftveien og veiene. Dermed kommer vi oss ikke av gårde i dag. Portforbudet skal vare til i morgen, om ikke lenger, det siste vi hørte var at alle skal gå på jobb igjen tirsdags morgen. Det vil vise seg!

Den nest siste uken vår i Bamako. Her har jeg 4 kompiser fra Bafoulabé på besøk, på ferie med meg i Bamako.

Sånn går nå dagene...


Nettsteder som er verdt å få med seg:

Dagbladet - Fordømmer kuppet i Mali
ABC Nyheter - Kuppmakere i Mali har tatt kontroll over landet
TV2 - Kuppmakerne i Mali har stengt grensene
Malijet - Le chef des putschistes maliens sur RFI : «Nous n'allons pas faire une transition militaire»
Aftenbladet - Nå skyter de igjen
Jeune Afrique - Coup d'État au Mali: scènes de pillages à Bamako, le pays plonge dans l'inconnu
Dagen - Flere utenlandske bistandsgivere har kuttet støtten til Mali i protest
Normisjon - Normisjon har seks barn i Mali
Normisjon - Tryggere å bli værende
Haugesunds avis - Vi har fortsatt portforbud
Aftenposten - Vi hørte også noen skudd i dag
NRK - Karen innestengt i Mali-bushen
Dagbladet - Kuppmakerne i Mali har stengt landets grenser
Dagen - Misjonærer strandet i Mali
Normisjon - Kommer seg ikke ut
Haugesunds avis - Vi hører fortsatt skyting
NRK - Det byrja som ein demonstrasjon, nå høyrer eg skotsalver i gatene
NRK - Presidenten avsatt etter kupp
NRK - Kirkens Nødhjelp spent på hva kuppet vil si for hjelpearbeidet
Normisjon - Misjonærer isolert i Mali
Dagbladet - Militærkupp i Mali i natt
VG - Militærkupp i Mali
Fedrelandsvennen - Det er tryggest å holde seg i bushen
VG - Nordmenn fanget i Malikuppet
Vårt Land - Vi hører skyting på nært hold
Dagen - Tre representanter fra Kirkens Nødhjelp sitter fast
Africa News - ECOWAS urges members to back Mali against rebels
BBC - Renegade Mali soldiers announce takeover
Le Monde - Les mutins maliens disent avoir renversé le président Touré
RFI - Mali: les mutins annoncent suspension des institutions
Familien Lygres' blogg
Irenes' blogg
VG - Over 170.000 på flukt i Mali
Vårt Land - Over 170.000 på flukt i Mali
Africa News - Forum to tackle food insecurity in Africa

En vakker blomst tatt nedenfor Bolibana, Bafoulabé
Her står Alex med sitt eget lille portforbud, litt sånn har jeg det nå. Vil jeg se noe, må jeg stå på taket av gjestehuset!
Fotografer: Gjermund Johannes Lygre og Irene Lygre

1 kommentar: